Strona główna Urząd gminy Galeria Linki Kontakt

Kompetencje Rady Gminy Drukuj Stworz PDF

Kompetencje Rady Gminy

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8.03.1990r. do wyłącznej właściwości rady gminy należy:

  1. uchwalanie statutu gminy
  2. ustalenie wynagrodzenia Burmistrza, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności
  3. powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu, oraz sekretarza gminy - na wniosek Burmistrza
  4. uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu
  5. uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego
  6. uchwalanie programów gospodarczych
  7. ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki
  8. podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach
  9. podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
    • określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Burmistrz może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy
    • emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Burmistrza
    • zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów
    • ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Burmistrza w roku budżetowym
    • zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez radę gminy
    • tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich
    • określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Burmistrza
    • tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek
    • ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Burmistrza w roku budżetowym
  10. określanie wysokości sumy, do której Burmistrz może samodzielnie zaciągać zobowiązania
  11. podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a, ustawy
  12. podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku
  13. podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych
  14. podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników
  15. nadawanie honorowego obywatelstwa gminy
  16. podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów
  17. stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy.




Liczba wyświetleń: 823